ביקורת פנימית בחברות ציבוריות ובארגונים גדולים נדרשת בנוסף לקיומה של ביקורת רואה חשבון מבקר חיצוני, העוסק בעיקר בנושאים הכספיים / חשבונאיים, מתוך מטרה לחוות דעה על הדו"חות הכספיים של הגוף המבוקר.
הביקורת הפנימית עוסקת במגוון נושאים כגון תפעול, תרבות ארגונית, בדיקת תהליכים פנימיים, בדיקת השמירה על נכסי הארגון ובדיקת ציות העובדים להנחיות ההנהלה וכמובן גם נושאים כספיים, עליהם, אם יראה בכך צורך ועפ"י שיקול דעתו, עשוי להתבסס גם המבקר החיצוני, קרי, הרואה חשבון.
ראוי לציין כי ביקורת פנימית חיונית ורצויה גם בארגונים קטנים מתוך מטרה לסייע לארגון לשמור על נכסיו, לבדוק קיום נהלים וציות להם, לוודא כי הנחיות ההנהלה מיושמות והחשוב מכול בחינה שוטפת ושיפור מתמיד של פעילות הארגון. לעיתים קרובות אני שומע מהבעלים / מנהלי הגופים הקטנים דווקא, מדוע אני נזקק לביקורת, הרי העסק שלי די קטן והמזכירה ואני מסתדרים. לאלה אני משיב כי קיום נהלים כדוגמת קבלת הדואר היומי, הצגתו לפני המנהל, שמירת מסמכים עפ"י נושאים, עריכת גיבויים יזומים וסריקת מסמכים חשובים, כל אלה יכולים להעיד כי הבקרה הפנים ארגונית קיימת וכמעט בלי עלות ממשית, מצדיקה את עצמה.
יטיב לעשות כל מנהל אם לעיתים יתייעץ עם אדם הבקיא בתחום "המשקיף מן הצד". הדבר יכול להביא לתוצאות מעניינות.
רשף שלמה - M.B.A , כלכלן ויועץ מס